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Originalarbeiten / Original communications

The brachial artery as approach for catheter interventions – indications, results, complications

Published Online:https://doi.org/10.1024/0301-1526.33.4.235

Background: Evaluation of the technical practicability of the acute results and complications with transbrachial catheter interventions. Patients and methods: Retrospective investigation of 156 catheter interventions with 147 patients within the period of 4/2000 to 12/2003. Target vessel, technical success, complications and in- or out-patient' practicability received special consideration. Results: The intervention was technically successful in 94%, 10 times segment obliterations of the distal femoral artery could not be recanalised. Renal arteries and mesenteric arteries going off steeply, processes of the femoral bifurcation, bypass stenosis, bilateral distal vascular processes as well as difficult puncturable or not puncturable inguinal arteries are particularly suitable for transbrachial procedure. Three complications arose, two haematoma, conservatively treated, and one cerebrovascular insult. Conclusions: Many vascular processes can be treated without any problem by transbrachial approach. The technical success rates are very high. The interventions can be realized without hopitalisation of the patient, except for some special cases (renal arteries and mesenteric arteries). The complication rate is low, condition is a large experience of the examiner.

Hintergrund: Evaluierung der technischen Durchführbarkeit der Ergebnisse und Komplikationen bei Katheterinterventionen über die Arteria brachialis als Zugangsort. Patienten und Methoden: Retrospektive Untersuchung von 156 Katheterinterventionen bei 147 Patienten im Zeitraum von 4/2000 bis 12/2003. Besondere Berücksichtigung fanden Zielgefäß, Morphologie des Gefäßprozesses, technischer Erfolg, Komplikationen und ambulante bzw. stationäre Durchführbarkeit. Ergebnisse: Die Intervention war in 94% technisch erfolgreich, 10-mal konnten Segmentverschlüsse der distalen Oberschenkelarterie nicht rekanalisiert werden. Besonders geeignet für transbrachiales Vorgehen sind steil abgehende Nieren und Mesenterialarterien, Prozesse der Femoralisgabel, Bypass-Stenosen, bilaterale distale Gefäßprozesse sowie schwer oder nicht punktierbare Leistenarterien. Es traten drei Komplikationen auf, zwei konservativ behandelte Hämatome und ein zerebrovaskulärer Insult. Schlussfolgerungen: Viele Gefäßprozesse können transbrachial behandelt werden, für einige Indikationen ist es der Punktionsort der ersten Wahl. Die technischen Erfolgsraten sind sehr hoch, wenn man sich auf machbare Indikationen beschränkt. Bis auf wenige Ausnahmen (Nieren- und Mesenterialarterien) können die Eingriffe ambulant durchgeführt werden. Die Komplikationsrate ist niedrig. Große Erfahrung des Untersuchers ist Voraussetzung.